イベント実績Events
講演会・その他 / Seminar and Others
2022年度
海外臨床参加学生(第6学年)による留学報告会を実施 / Study Abroad Presentation by the Sixth-Year Students
今年度第6学年選択制実習において海外臨床実習に参加した学生5名による、留学報告会を実施しました。今回の海外臨床実習では、協定校であるハワイ大学(米国)に1名、コンケン大学(タイ)に4名の学生がそれぞれの派遣先において4週間のクリニカル・クラークシップに参加しました。
学生はパワーポイントを用いて、それぞれクリニカル・クラークシップ中に参加した診療科での経験を中心に発表を行いました。同じ診療科でも日本と外国ではその国の環境によって対応する症例が異なり、例えば、タイの救急医学においては、ヘビに咬まれた、という患者さんがたくさんいらっしゃること等、医療の違いだけでなく文化的な違いにも触れ、充実した4週間をすごせたことが伺えました。
当日は全学年から30名を超える学生が参加し、報告会終了後は学生同士が交流し留学に関する情報交換なども行われ、有意義な会となりました。
On October 7, Study Abroad Presentation was held by the sixth-year students who joined the four-week clinical clerkship program in the overseas partner universities. This year, one student participated in the program at University of Hawai’i (United States) and four students participated in the program at Kohn Kaen University (Thailand).
The students mainly presented on what they have learned or seen in the department they participated during the program. From their presentation, we learned that even in a same department, symptoms that is handled differ in Japan and other countries. For example, in Thailand’s emergency medicine, patients bitten by snakes were brought to the hospital almost every day. From these kinds of experiences, students were able to learn not only the medical differences but also the cultural and environmental differences in Japan and other countries as well.
In total, more than 30 students from all grades participated in the event. After the presentations, the students interacted with each other to learn and hear more about the study abroad program.
公衆衛生セミナーを開催 / Special Seminar on Public Health by Dr. Steven Albert
2022年6月28日(火)に、公衆衛生セミナーを開催いたしました。今回はFulbright研究員で、本学の国際交流センターの研究員として2022年3月から在籍されているピッツバーグ大学公衆衛生学教授のDr. Albertを講師としてお招きし、医学部本館6階大講堂でご講演頂きました。当日は北川学長を含め40名の方にご参加いただき、大変盛況でした。
北川学長のご挨拶のあと、Dr. Albertの「高齢者とコロナ」についてのご講演をしていただきました。3年前からのコロナ禍を振り返りつつ、アメリカと日本における若者から高齢者の死亡率やワクチン接種状況などについてご説明頂きました。具体的には、アメリカよりも日本が遅くにワクチン接種を開始したにも関わらず、その接種率はアメリカを抜いて急速に進んだ事をデータで示され、また、マスク文化がもともと根強い日本ではソーシャルディスタンスの確保を行ったことにより、アメリカのようなコロナによる高い発症率と死亡率を記録することがなかったのではないか、と推察されていました。ただし、アメリカを二分した “The John Snow Memorandum”と “Great Barrington Declaration” の論争で、コロナ禍での行動制限や学級閉鎖、ワクチンの接種やマスクの着用などを行うことで高齢者などの社会的弱者の立場に当たる人々を保護できるかに関しては、はそういった政策が保護すべき人々に対し効果的であるとは言えないし、そもそもリスクをグループ分けすることもかなり難しいと話されました。これはしばしば日本でも物議を醸す内容であり、とても興味深い話題でした。
時折Dr. Albertのユーモアのある発言に笑いがおこりつつも、終始受講者が集中し、講演後の質疑応答では次々と手が上がり、教員だけでなく学生も積極的にDr. Albertに質問しました。質問に対してDr. Albertから「質問者自身がどう考えるか」と言った投げかけも行われたことにより、簡単なディスカッションが交わされ、一方的でなく双方に実りのある時間でした。
A seminar on public health by Dr. Steven Albert, a visiting researcher from University of Pittsburgh (a Fulbright scholar), was held on June 28, 2022. The event was very well received with 40 people attending, including Dr. Kitagawa, President of our university.
Dr. Albert explained and compared the mortality rate and vaccination status of young to elderly people in the United States and Japan, using comparative data. One of the data showed that despite the fact that Japan started vaccination later than the U.S., the vaccination rate in Japan surpassed that of the U.S. In Japan, where wearing masks is a part of the culture, it has been speculated that by ensuring social distancing, we probably did not record high incidences and death rate by COVID like the U.S. In the U.S., followers of the "The John Snow Memorandum" and the "Great Barrington Declaration" fought over the effectiveness of social restrictions, such as closing schools and wearing masks, during the COVID crisis. Great Barrington followers rejected social restrictions and sought population immunity through infection. Dr. Albert concluded that such policies would not be effective for those who should be protected. This is a topic that is often controversial even in Japan.
On the whole, Dr. Albert's friendly personality and easy-to understand talk intrigued the participants. During the question-and-answer session, hands went up one after another, and not only faculty members but also students actively asked questions. In response to the question, Dr. Albert also asked the audience "What do you think about it yourself?", which made this lecture into an interactive session.